16 Ekim 2015 Cuma

Yuva Çocuklarına Seslerini Vermek


Her çocuğun kendisini etkileyen kararlarda söz sahibi olma hakkı vardır.
İşitilmek (fark edilmek), çocukların kendilerine saygı duyulduğunu ve güvende olduklarını hissetmelerine yardımcı olur ve özsaygılarını artırır. Ayrıca temel insan haklarını da güvence altına alır. Örnek vermek gerekirse; susturulmuş ya da dinlenilmeyen çocuklar, şiddet ve suistimalle mücadele edemezler.

Lumos, dilsel yeteneklerini geliştirmek ve çevrelerine, onların sözsüz iletişimlerini de yorumlamayı öğretmek yoluyla; yuvalardaki çeşitli öğrenme zorluklarına sahip çocukların seslerinin duyulmasını garanti altına almak için çalışmaktadır.

Aileleriyle büyüyen çocukların aksine, yuvalardaki çocuklar seslerinin (sözlerinin, söylemlerinin) önemini öğrenmez ve dolayısıyla dil gelişiminde sıkça sorun yaşarlar.

Sözel iletişim için kısıtlı etkileşim şansına sahiptirler; geniş bir kelime dağarcığı geliştirmek amaçlandığı halde etraflarında sınırlı sayıda obje bulunmaktadır ve yine kısıtlı şansa sahiptirler, işaret etme gibi jest ve mimikleri öğrenebilmek için. İletişim girişimleri sıklıkla duyulmaz ve göz ardı edilir meşgul ve yayılmacı çevrelerinde.

Yuvalarda büyüyen ve entelektüel zorluklara sahip çocuklar, dil gelişiminde de derinden etkilenirler. Fakat yeteneklerini geliştirmelerine yardım etmemiz için asla geç değildir.

Lumos, Bulgaristan ve Çek Cumhuriyeti’nde birkaç yuvada, öğrenme zorluğu çeken çocukların sözel dili ne kadar anlayabildiğini değerlendiren ve ardından bakıcılara çocuklarla nasıl kolay (rahat ulaşılır) ve anlaşılır bir seviyede iletişim kuracaklarını ve çocukların dil gelişimlerini nasıl devam ettirebileceklerini öneren (öğreten) bir dil aracı uygulamaya koydu.

Söz konusu bu araç, Doğu Avrupa’daki yuvalarda görevde bulunmuş, konuşma ve dil terapisti Cath Irvine tarafından tasarlandı.

Çocukların dili ne düzeyde anladığı, değerlendirmenin ilk basamağını teşkil etmektedir. Gerçek ölçülerdeki objeleri, tek-kelime düzeyindeki anlayışlarını değerlendirmek için; çocuklara şu şekilde sorular sorulur, “Yatağın nerede?”. Eğer çocuk objeyi doğru şekilde işaret ederse; çocuğun yatağın minyatür halinde de yatak olarak ifade edileceği bağlantısını kurup kuramadığını anlamak için, aynı objenin minyatür bir hali ile değerlendirme süreci ilerletilir. Ardından, objelerin resimleri ile değerlendirme kademeli olarak zorlaştırılır.

Araç aynı zamanda, çocukların acı mutluluk üzüntü gibi sözsüz iletişim yollarını da uygun şekilde yorumlamak ve cevaplamak hususunda bakıcılara yardımcı olur. 
Araç aynı zamanda, çocukların acı mutluluk üzüntü gibi sözsüz iletişim yollarını da uygun şekilde yorumlamak ve cevaplamak hususunda bakıcılara yardımcı olur.




Lumos yuva süreçlerini sonlandırarak, çocukları aile ve toplum gözetimine kazandırmak için çalışırken; söz konusu dil aracı, çocukların bu değişimlere hazırlanmasını kolaylaştırmada da hayati önem taşımaktadır.

KAYNAK
Rights of Children Europe - Report on Progress 2011 – 2012
UNICEF (2005) Children and Disability in Transition in CEE/CIS and Baltic States
UNICEF (2007) Promoting the Rights of Children with Disabilities

(Bu çeviri, Hayat Sende Gönüllüsü Burçin Aslan tarafından yapılmış olup, makalenin aslına http://wearelumos.org/stories/giving-children-institutions-voice
bağlantısından ulaşılabilir.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder